Тематична контрольна робота по темі
" Лексикологія. Фразеологія"
1-2 рівні (Кожне завдання оцінюється в 0,5 балів)
1. Які слова становлять основу лексики української мови?
А Неологізми.
Б Історизми.
В Запозичені.
Г Загальновживані.
2. Який словник подає значення і походження запозичених слів?
А Фразеологічний словник.
Б Словник синонімів.
В Словник іншомовних слів.
Г Енциклопедичний словник.
3. Які слова вживають тільки жителі певної місцевості?
А Професійні.
Б Запозичені.
В Неологізми.
Г Діалектні.
4. З’ясуйте, у якому рядку всі слова є історизмами.
А Життя, князь, піїт.
Б Комір, суддя ,бунчук.
В Гетьман, отаман, хорунжий.
Г Ткач, лицар, десниця.
5. Вкажіть речення, у якому є діалектизми.
А Дощ пройшов шовковою ходою і лишив на місці краплі сліз (В.Сосюра).
Б Десь курився синій димок до ватри (М.Коцюбинський).
В Тіні від дерев покоротшали – полудень (Є.Айпін).
Г Я сяяв, і вони посміхались мені з розумним смутком (Л.Бєжин).
6. Укажіть фразеологізм, який має значення вперта людина, впертюх:
А латка на латці;
Б біла ворона;
В хоч кіл на голові теши;
Г як рак свисне.
7. Вкажіть рядок зі словами-термінами.
А Координація, синтаксис, бароко.
Б Істина, лінгвістика, синус.
В Кенгуру, біологія, катет.
Г Гіпербола, пісняр, легенда.
8. З’ясуйте, у якому рядку всі слова з запозиченими.
А Стельмах, швець, тесля.
Б Бузок, фіалка, настурція.
В Магістраль, футбол, акція.
Г Драма, роман, оповідання.
9. Вкажіть речення, у якому вжито авторські неологізми.
А Поглянь, товаришу, поглянь, як грають ниви злотостеблі (М.Рильський).
Б Над озером пливла м’яка тендітна тиша (М.Хвильовий).
В На світі той наймудріший, хто найдужче любить життя (В.Симоненко).
Г Шлях-дорога в небокрай веде (М.Руденко).
10. Вкажіть рядок, у якому всі слова є загальновживаними.
А Надія, довіра, асиміляція.
Б Дерево, струмок, полум’я.
В Вітер, птах, літописання.
Г Світло, мрія, легінь.
11. У якому реченні використано професійну лексику.
А Ранок, мов білий лелека, махає мені крилами (М.Сингаївський).
Б Кобзарі – українські народні співці, творці, виконавці та носії найкращих у світі народних пісень та дум (І.Глинський).
В Наші вуличани, окрім хліборобства, ще мають і ремесло в руках: столярство, шевство, стельмахівство, бондарство і мірошництво (М.Стельмах).
Г На пожежі – стільки тих пожежників, скільки обережних обережників (І.Драч).
12. Вкажіть рядок, у якому всі слова належать до офіційно-ділової лексики.
А Протокол, звіт, діаметр.
Б Процесор, кодекс, поліс.
В Договір, приватизація, наказ.
Г Інструкція, заява, розписка.
3 рівень (кожне завдання оцінюється в 1 бал)
- Установіть відповідність між групами застарілих слів та їх значеннями.
1 Аршин, верства, гони, миля А Старовинна зброя
2 Війт, десяцький, жандарм, осавула Б Старовинний одяг
3 Панцир, мушкет, спис, щит В Старовинний посуд
4 Жупан, запаска, кирея, свита Г Колишні чини
Ґ Старовинні одиниці виміру
- Установіть відповідність між фразеологізмами та їхніми значеннями:
1 Вогнем і мечем А обманювати
2 до нових віників Б дуже стомлений
3 як викручена ганчірка В приставати
4 замазувати очі Г нещадно
Ґ дуже довго.
- Запишіть наведені слова парами так, щоб спочатку йшло запозичене слово, а потім – його український відповідник.
Дослід, афіша, відтінок, правопис, оплески, нюанс, аплодисменти, експеримент, оголошення, орфографія.
4 рівень (Кожне завдання оцінюється в 3 бали)
Складіть три речення, ввівши в них неологізми.
Тематична контрольна робота по темі
" Словотвір. Орфографія"
" Словотвір. Орфографія"
1. Слова прегарний, прийти утворено способом творення:
а) префіксально-суфіксальним; в) безафіксним;
б) префіксальним; г) суфіксальним.
2. Способом складання основ слів утворено слово :
а) самовчитель; в) передпокій;
б) возз’єднання; г) знеболений
3. При творенні іменників з суфіксом -ин(а) суфікс -ськ- змінюється на :
а) -чч- б) -щ- в) -зьк- г) -цьк-.
4. Буквосполучення шн треба писати в слові :
а)ру...ний; б) вули...ний; в) безпе…ний; г) міро...ник.
5. Разом пишуться слова :
а) пів/аркуша, пів/Європи; в) пів/острів, пів/на/першу;
б) пів/лимона, напів/автомат; г) полу/кіпок, пів/Дніпра.
6. Через дефіс пишуться складні слова:
а) далеко/далеко, газо/провід, віце/адмірал;
б) кімната/музей, військово/патріотичний, міні/футбол;
в) екс/чемпіон, біо/хімія, чорно/земний;
г) культурно/виховний, легко/атлетичний, зірви/голова.
7. Від поданих іменників утворіть прикметники за допомогою суфікса -ськ-.
З утвореними прикметниками складіть і запишіть речення.
Вояк, Рига, Одеса, баск, Прилуки, Золотоноша, Париж.
8. Від слова літати утворіть нові слова різними способами.
Тематична контрольна робота по темі " Іменник як
частина мови"
частина мови"
1. Продовжити речення: Морфологія — це:
а) словниковий склад мови;
б) розділ науки про мову, що вивчає звукову будову мови;
в) розділ науки про мову, що вивчає слово як частину мови.
б) розділ науки про мову, що вивчає звукову будову мови;
в) розділ науки про мову, що вивчає слово як частину мови.
2. У якому рядку всі подані слова — іменники?
а) Залізо, віск, проміння, променіти, восковий;
б) рух, бігати, читати, завдання, радість;
в) звертання, синява, сміливість, радість, читання.
б) рух, бігати, читати, завдання, радість;
в) звертання, синява, сміливість, радість, читання.
3. У якому рядку всі іменники — жіночого роду?
а) Соло, рагу, шасі, депо, таксі;
б) канікули, Суми, Чернівці, столи, друзі;
в) місіс, мадам, леді, путь, Беатріче.
б) канікули, Суми, Чернівці, столи, друзі;
в) місіс, мадам, леді, путь, Беатріче.
4. У якому рядку всі спільнокореневі слова є іменниками?
а) Два, двійка, двоє, двоїтися, подвійний;
б) овоч, овочерізка, овочесховище, овочівник, овочівництво;
в) свіжий, свіжо, свіжість, свіжина, свіженький.
б) овоч, овочерізка, овочесховище, овочівник, овочівництво;
в) свіжий, свіжо, свіжість, свіжина, свіженький.
5. У якому рядку при написанні власних назв допущено помилку?
а) Леся Українка, Тарас Григорович Шевченко, газета Новий день, журнал Дніпро;
б) Академія наук України, журнал «Всесвіт», князь Володимир, Дніпро, Херсон;
в) Україна, Дунай, Чорне море, Будинок народної творчості, фабрика «Киянка».
б) Академія наук України, журнал «Всесвіт», князь Володимир, Дніпро, Херсон;
в) Україна, Дунай, Чорне море, Будинок народної творчості, фабрика «Киянка».
6. Знайти рядок з іменниками спільного роду.
а) Сирота, сіромаха, бідолаха, нікчема, недотепа;
б) круча, груша, неволя, земля, душа;
в) вершина, весна, школа, ластівка, ялинка.
б) круча, груша, неволя, земля, душа;
в) вершина, весна, школа, ластівка, ялинка.
7. Скласти зв’язну розповідь у науковому стилі про іменник як частину мови (загальне значення, синтаксична роль, власні й загальні назви, правопис з великої літери, відміни іменників, відмінювання, особливості творення іменників).
Тематична контрольна робота по темі
" Відмінювання іменників"
1. До першої відміни належать:
а) іменники жіночого роду на приголосний;
б) іменники середнього роду на -а, (-я) з суфіксами -ат-, -ят-, -ен- у непрямих відмінках;
в) іменники чоловічого, жіночого та спільного роду на -а (-я).
Словосполучення зловісна пуща поставити у формі орудного відмінка однини.
а) іменники жіночого роду на приголосний;
б) іменники середнього роду на -а, (-я) з суфіксами -ат-, -ят-, -ен- у непрямих відмінках;
в) іменники чоловічого, жіночого та спільного роду на -а (-я).
Словосполучення зловісна пуща поставити у формі орудного відмінка однини.
2. Іменники середнього роду типу колосся, волосся, обличчя належать до
а) I відміни;
б) II відміни;
в) ІV відміни.
Словосполучення радісне обличчя поставити у формі родового відмінка множини.
а) I відміни;
б) II відміни;
в) ІV відміни.
Словосполучення радісне обличчя поставити у формі родового відмінка множини.
3. Іменники плем’я, тім’я, ім’я належать до тієї самої відміни, що й іменники
а) теля, лоша, пташеня;
б) пір’я, подвір’я, сузір’я;
в) плече, море, озеро.
Скласти речення, у якому іменник ім’я був би вжитий у формі орудного відмінка однини.
а) теля, лоша, пташеня;
б) пір’я, подвір’я, сузір’я;
в) плече, море, озеро.
Скласти речення, у якому іменник ім’я був би вжитий у формі орудного відмінка однини.
4. Не мають форми множини іменники
а) степ, простір, насип;
б) жовч, суміш, паморозь, любов;
в) сирота, староста, каліка, нетіпаха.
Іменник, що вживається тільки в формі однини, поставити у формі орудного відмінка.
а) степ, простір, насип;
б) жовч, суміш, паморозь, любов;
в) сирота, староста, каліка, нетіпаха.
Іменник, що вживається тільки в формі однини, поставити у формі орудного відмінка.
5. Закінчення -а у формі родового відмінка однини мають іменники:
а) вальс, теніс, футбол;
б) ліс, пісок, ситець, інститут;
в) Київ, Львів, Миколаїв, Дніпро.
Дібрати іменник, який у формі родового відмінка однини має закінчення -а.
а) вальс, теніс, футбол;
б) ліс, пісок, ситець, інститут;
в) Київ, Львів, Миколаїв, Дніпро.
Дібрати іменник, який у формі родового відмінка однини має закінчення -а.
6. Апостроф у формі орудного відмінка ставиться у таких іменниках:
а) повість, радість, гордість;
б) любов, кров, верф;
в) піч, міць, ніч, мідь.
Скласти й записати речення зі словом мати у формі орудного відмінка однини.
а) повість, радість, гордість;
б) любов, кров, верф;
в) піч, міць, ніч, мідь.
Скласти й записати речення зі словом мати у формі орудного відмінка однини.
Тематична контрольна робота по темі
" Прикметник"
" Прикметник"
1. Знайти правильне твердження:
а) прикметники змінюються за родами і числами;
б) прикметники змінюються за родами, відмінками і числами;
в) прикметники змінюються за відмінками і числами;
г) прикметники змінюються за групами, відмінками і родами.
б) прикметники змінюються за родами, відмінками і числами;
в) прикметники змінюються за відмінками і числами;
г) прикметники змінюються за групами, відмінками і родами.
2. Не можуть утворювати ступені порівняння:
а) якісні прикметники;
б) відносні;
в) присвійні;
г) відносні і присвійні.
б) відносні;
в) присвійні;
г) відносні і присвійні.
3. Знайти рядок прикметників, у відмінкових формах яких допущені помилки.
а) На ріднім, на давньому, на яснолицьому;
б) життьовий, тіньовий, замшевий;
в) помаранчевий, ясеновий, дощовий;
г) кварцевий, гайєвий, почуттєвий.
б) життьовий, тіньовий, замшевий;
в) помаранчевий, ясеновий, дощовий;
г) кварцевий, гайєвий, почуттєвий.
4. Утворити вищий і найвищий ступені порівняння від прикметників смачний, великий.
5. Утворити від слів дорога, мова прикметники всіма можливими способами. Розібрати новоутворені слова за будовою.
6. Увести в речення слово молоді так, щоб в одному воно було іменником, а в другому — прикметником.
7. Зробити морфологічний розбір виділеного прикметника у реченні Широченний простір дніпровської повені розкривається перед очима (В. Собко).
Немає коментарів:
Дописати коментар