вівторок, 2 лютого 2016 р.

Система вправ з теми "Прикметник" для 6 класу

                                             ПРИКМЕТНИК ЯК ЧАСТИНА МОВИ 
* Переписати речення, вказати прикметники. Визначити рід, число та відмінок кожного з прикметників. Підкреслити члени речення. Яким членом речення є кожен з прикметників?

Сосновий ліс перебирає струни над берегами вічної ріки. Після дощів смарагдова діброва. І смужка сонця тонко пурпурова далекий обрій пензликом торка. Красива осінь вишиває клени червоним, жовтим, срібним, золотим.
З творів Л. Костенко.

*Диктант із коментуванням. Підкреслити прикметники, визначити рід, число та відмінок кожного з них.

Вишиває осінь на канві зеленій золоті квітки. Квіти оживають і з дерев спадають жовті нагідки. Набачився ланів зелених, золотих, набачився, надихався, напився. Лебеді плавають! Лебеді плавають в місячнім сяйві, в срібнім саду... Жду я на березі, жду лебединої, дивної пісні я жду.
З творів Олександра Олеся.

ЯКІСНІ, ВІДНОСНІ ТА ПРИСВІЙНІ ПРИКМЕТНИКИ

* Прочитати народні прислів'я, вказати в них прикметники. Які з прик метників означають приналежність людині або тварині? Які - ознаку предмета за відношенням до інших предметів? Які - ознаку предмета, що може виражатися більшою чи меншою мірою?

Материн гнів, як весняний сніг: рясно випаде, та скоро розтане. Часом б’ють Хому за Яремину вину. З дурної голови на людську. Не такий страшний вовк, як його малюють. Пізнають вовка і в овечій шкурі.
Народна творчість.

* Подані прикметники записати в три колонки: якісні, відносні та присвійні.

Розумний, охайний, шкільний, зимовий, Оксанин, батьків, дерев’яний, порядний, дідусів, мідний, український, лагідний, Петрів, козацький, сміливий, домашній, широкий, учнів, учнівський, батьківський, вовчий, спортивний, солдатський, тижневий, червоний, сусідчин, сусідський.

* До поданих прикметників дібрати антоніми. До якої групи за значенням слід віднести кожен з прикметників?

Сільський, осінній, холодний, гарний, ранковий, хворий.

*Замінити описові іменники прикметниками. До якої групи за значенням ці прикметники належить?

Пшениця з України, промінь сонця, знайомий з Харкова, завдання на сьогодні, досвід життя, праця Олекси, спів птаха, портфель батька, збори батьків, порада матері, сукня матері, скло для вікон, олія з кукурудзи, стіна з каменю, пальто з вовни, меблі з пластмаси.


* Утворити присвійні прикметники від поданих слів.

Сестра, брат, прадід, Іван, Микола, Андрій, Марина, Марія, Наталя, учитель, школяр, учень, друг, однокласник.

  • З’ясувати, у яких з поданих словосполучень прикметники вжито в прямому значенні, у яких - у переносному. Визначити групу кожного прикметника за значенням.

Солодкий сон - солодкий торт; золотий годинник - золотий син; гострий ніж - гострий погляд; срібний голос - срібний посуд; бабине обійстя - бабине літо.


* До кожного з поданих прикметників дібрати по двоє слів, які розкривали б пряме й переносне значення прикметника. До якої групи за значенням слід віднести прикметник у кожному з випадків?
Зразок: свіжа паляниця – свіжа газета.

Чиста, прозорий, тепле, заяча, вовча.

*Пояснити значення кожного з поданих фразеологізмів. До якої групи за значенням слід віднести прикметники, що входять до їх складу? 2-3 фразеологізми ввести до самостійно складених речень.

Лебедина пісня; китайський мур; потьомкінські села; пенелопина вірність; сізіфова праця; ахіллесова п’ята; троянський кінь; сфінксова загадка; крокодилячі сльози; геростратова слава.


*Переписати, вибираючи з дужок велику чи малу букву. Свій вибір пояснити.

Ще ж чуть оте (Ш.,ш)евченкове від Бога: “Борітеся - поборете!” (Н.Скобелєва-Сологуб.) І хмари сунуть, і громи гудуть, і пісня котиться (К,к)армалюкова. (М.Рильський.) Велич Довженка не втиснути ні в яке (П,п)рокрустове ложе, він належить усьому нашому мистецтву. (О.Левада.) Ти ж на Івана Купала долю свою вгадала. Виплив вінок твій з м’яти край (В,в)асилевої хати. (Л.Забашта.) Унікальні явища природи нерідко так обростають легендами, що згодом виколупати з них зернятко істини коштує багатьох років майже (С,с)ізіфової праці. (З журн.)

*Переписати, на місці крапок уставляючи пропущені букви. Вказати прикметники, з'ясувати, до якої групи за значенням кожен з них належить. Виділені прикметники розібрати як частини мови..

Співуче Тарасове слово дж..рельцем струмує в мені. (Т.Синьоока.) У пісні вічній і ж..вій слова Шевченкові натхненні. (О.Ющенко.) Ой, чи можна зміряти осені красу? У руках Тичинині твори я н..су. (П.Артеменко.) І небо синє, як петрів батіг, на крила хоче , бе..ві сти л..тіти...(А.Подолинний.) Опустився вечір на крило л..лече. (П.Король.) Плет..вом вулиць і вул..чок він доб..рається до тих плакучих в..рбичок, за якими стояла Софіїна хата. Він пер..йшов х..сткий в..рбовий місточок, зуп..нився пер..д Соломіїними воротами... (М.Стельмах.) Почує трав..нь зойк чаїний і журавлиний уночі. (М.Йогансен.)

ПОВНІ І КОРОТКІ ФОРМИ ПРИКМЕТНИКІВ

*Прочитати текст, визначити його стиль, свою думку довести. За самостійно складеним планом переказати прочитане.

Короткі прикметники творяться від окремих повних якісних прикметників чоловічого роду називного відмінка шляхом відкидання закінчень: радий - рад, зелений - зелен, золотий - золот. В основах прикметників при збігові двох приголосних з’являється вставний голосний е (повний - повен, потрібний - потрібен) або ї (достойний - достоїн).
Короткі прикметники вживаються нарівні з повними, але з певними обмеженнями. Якщо повні прикметники не регламентовані стилем, то короткі форми вживаються переважно в розмовному мовленні, поезії і народній творчості: І шумить, і гуде, дрібен дощик іде. (Нар. творч.)
Короткі прикметники мають форму тільки називного відмінка однини, повні ж змінюються за відмінками й числами.
Повна форма прикметників має два різновиди: стягнена: широкий, широка, широке, широкі і нестягнена: широкая, широкеє, широкії, використання якої обмежене поетичним мовленням: Стоїть гора високая. (Л.Глібов.)
З довідника “Сучасна українська мова”.

* Від поданих повних якісних прикметників утворити короткі прикмет ники. Чи можна провідміняти утворені форми?

Молодий, золотий, срібний, дрібний, ясний, дужий, славний, повний, веселий.


*Переписати. Підкреслити короткі прикметники. Серед повних прикметників вказати стягнені та нестягнені.

Ніч яка місячна, зоряна ясная, видно, хоч голки збирай! (М.Старицький.) Ой зійди, зійди, ясен місяцю, як млиновеє коло! (Нар. творч.) Зазеленій, зелен траво, по долині, розійдися, сумен голос по родині! (П.Думка.) Зеленеє жито, зелене! Хорошії гості у мене. (Нар.творч.) Місяцю ясний, зорі прекрасні, яснії очі темної ночі! (С.Гулак-Артемовський.) Чом, Дунаю, став ти мутен, став ти мутен, каламутен? (П.Куліш.)

*Переписати прислів'я, на місці крапок уставляючи короткі прикметники.

Кулик .... , а все-таки птиця. ... золотник, та ... . Не ... - не берись за гуж.
Гнат не ... , винувата хата, що впустила Гната. Доки був ..., робить був ..., а як ся наїв, то лиш би сидів. ... пень, та дурень.
Народна творчість.
Для довідок.
Невелик. Мал, важок. Дуж. Винуват. Голоден, негоден. Велик.

*Попреджувальний диктант. Вказати короткі та повні (стягнені й нестягнені) прикметники.

Гей Січ іде, красен мак цвіте! Кому прикре наше діло, нам воно святе. (І.Франко.) Горять, горять свободою вчорашнії раби... (П.Тичина.) Полум’ям віють огненні широкії крила, мрія новая літа надо мною орлом. (Леся Українка.) Як часто думка молодая промінням грає, як зоря. (Олена Пчілка.) Ой ворон коню, чи явились вчасно, чи вибіжать стрічати до воріт? (Б.Степанюк.) Пущу я коня у чистеє поле, пущу соколонька на синєє море. (Нар. творч.)  

Немає коментарів:

Дописати коментар